Zakup domu to z całą pewnością jedna z bardziej emocjonujących inwestycji w życiu. O pięknym, dużym domu z ogródkiem marzy chyba większość z nas. Własny dom daje poczucie stabilizacji, bezpieczeństwa oraz niezależności. Jednak zostając właścicielem domu jesteś także odpowiedzialny za wszelkie kwestie prawne czy sprawy administracyjne. W zamian zyskujesz możliwość samodzielnego decydowania o swojej własności.
Kupno domu – na własną rękę czy z pomocą agenta nieruchomości?
Większość osób, które decydują się na kupno domu korzystają z usług profesjonalistów, doskonale wiedzą, że pośrednicy poprzez wieloletnie doświadczenie świetnie znają rynek nieruchomości i są w stanie wybrać dla nas najkorzystniejsze oferty. Dlaczego biura nieruchomości cieszą się sporym zainteresowaniem wśród kupujących domy?
Głównym czynnikiem decydującym o zawarciu współpracy między klientem a agentem nieruchomości jest oszczędność czasu. Agent, z którymi zawieramy umowę ma za zadanie znaleźć dla nas najatrakcyjniejsze propozycje, w oparciu o wcześniejszy wywiad z klientem. Na podstawie dokładnie przeprowadzonej rozmowy pośrednik szuka ciekawych ofert, które najbardziej odpowiadają naszym gustom.
Do głównych obowiązków pośrednika należy prawidłowy przebieg transakcji. Nim biuro odezwie się do Ciebie z propozycją świetnej oferty, musi sprawdzić stan prawny nieruchomości.
Co właściwie rozumiemy przez stan prawny nieruchomości?
Stan wynikający z treści wpisów – praw i roszczeń ujawnionych w księdze wieczystej – o księdze wieczystej dowiesz się więcej w późniejszej części wpisu – prowadzonej dla danej nieruchomości. Oznacza to, że za rzeczywisty stan prawny nieruchomości należy rozumieć stan zgodny z prawem materialnym, tj. zgodny z rzeczywistością. Agent nieruchomości ma większą wiedzę na temat obrotu nieruchomościami, potrafi się negocjować, a także jest pomocny w wyborze odpowiedniego kredytu dla Ciebie.
- Formalności związane z kupnem domu
Priorytetem, od którego należy zacząć jest sprawdzenie, wspomnianej wcześniej, księgi wieczystej.
Księga wieczysta to podstawowy dokument określający stan prawny nieruchomości. Zaś stan prawny określają w księdze wpisy, które ze względu na skutki mogą stanowić wpisy ostateczne i tymczasowe. Kupujący ma możliwość przeglądać księgę wieczystą danej nieruchomości poprzez stronę internetową https://ekw.ms.gov.pl.
- Potwierdzenie własności nieruchomości
Ten dokument stanowi potwierdzenie, że sprzedający jest właścicielem sprzedawanego domu. Obowiązkowe jest także zaświadczenie z urzędu skarbowego, świadczące o braku zadłużeń związanych z domem.
- Wypis z rejestru gruntów
Do starostwa powiatowego należy udać się celem uzyskania wypisu z rejestru gruntów. Zdarzają się też sytuacje, które wymagają od nas posiadania wyrysu z rejestru gruntów. Dzieje się tak w momencie, gdy wielkość działki w wypisie z rejestru gruntów i w wypisie księgi wieczystej jest różna.
- Zaświadczenie z urzędu miasta lub gminy o braku osób zameldowanych w domu
Jeśli decydujemy się na zakup domu z rynku wtórnego, czyli z tak zwanej „drugiej ręki”, należy udać się do urzędu miasta lub gminy po specjalne zaświadczenie mówiące o tym, że w danym miejscu zamieszkania nie ma osób zameldowanych.
- Wydział architektury (urbanistyki) urzędu gminy
Zapoznaj się z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Możesz tam znaleźć informacje dotyczące przeznaczenia okolicznych terenów. Warto też sprawdzić, czy w pobliżu nie planuje się budowy trasy szybkiego ruchu czy oczyszczalni ścieków.
Jakie dokumenty powinen przekazać właściciel domu podczas sprzedaży nieruchomości?
- pozwolenie na budowę;
- projekt architektoniczno-budowlany domu;
- dziennik budowy;
- potwierdzenie zgłoszenia zakończenia budowy;
- protokoły odbiorów instalacji gazowej i elektrycznej, przewodów spalinowych, wentylacyjnych i przyłączy;
- certyfikat energetyczny budynku (nieobowiązkowy);
- atesty i certyfikaty zastosowanych materiałów budowlanych i karty gwarancyjne zamontowanego sprzętu;
- protokoły z obowiązkowych kontroli stanu technicznego instalacji gazowych i przewodów kominowych.
Finalizacja procesu kupna domu
Notariusz ma obowiązek zażądać od Ciebie dokumentów potwierdzających tożsamość sprzedającego. Na podstawie dokumentów, o których wspomniano w artykule, notariusz sporządza akt notarialny sprzedaży domu oraz prosi o podpisanie się obu stron transakcji. Od tego momentu własność nieruchomości przechodzi na nowego właściciela. Formalności związanych z kupnem mieszkania, jak zdążyłeś pewnie zauważyć, jest sporo, dlatego bezpieczniej będzie je wykonać z agencją nieruchomości. Jednak trzeba pamiętać, że każdy z wymienionych wyżej dokumentów jest bardzo ważny podczas transakcji. Dom to inwestycja na lata, o ile nie na całe życie. Warto zadbać o każdy szczegół, byś w pełni mógł cieszyć się swoim wymarzonym, własnym kątem.